Je bedrijf of onderneming promoten gebeurt vanzelfsprekend online. Een mooie website, een sprankelende Instagrampagina, en/of een goede Facebookpagina,… Het zijn essentiële elementen om het imago van je bedrijf of onderneming mee vorm te geven. Naast het imago dat je met je online aanwezigheid creëert, kan je ook meteen je potentiële klanten of zakenpartners van informatie voorzien, en een laagdrempelige manier voor contact aanbieden. De voordelen van online promotiemateriaal zijn dus groot. Waarom zou je dan nog investeren in fysiek promotiemateriaal?
Gedrukt promotiemateriaal is in verschillende gevallen niet meer automatisch de beste keuze. Als we bijvoorbeeld naar de laatste verkiezingsuitslagen kijken, dan zien we dat promotie op sociale media een serieuze impact heeft gehad. Het is dus belangrijk om na te denken over de beste manier om je idee, product of kennis te verspreiden. Toch is het zinvol om naast online promotiematerialen, gebruik te maken van producten die op een aanvullende manier hun nut bewijzen. Zo is er het klassieke visitekaartje. Hoewel dit op het eerste gezicht minder flitsend lijkt dan een online campagne, heeft het een aantal niet te onderschatten voordelen.
Het is eenvoudig
Visitekaartjes maken is erg eenvoudig. Je kan als particulier snel aan de slag, zonder eerst een volledig designteam in de arm te hoeven nemen. In een paar klikken kan je online snel en kwalitatief goede visitekaartjes bestellen. Vaak heb je de keuze om een bestaand template aan te passen (snel en gemakkelijk!), maar je kan ook je eigen ontwerp uploaden. Die laatste mogelijkheid brengt ons meteen bij een tweede voordeel.
Je kan er erg creatief mee uit de hoek komen
Een gedrukt visitekaartje kan een eenvoudige opsomming van informatie zijn, maar je kan er ook op een originele manier mee uit de hoek komen. Misschien gebruik je wel net iets anders dan het standaard rechthoekig formaat? Of misschien maak je gebruik van een quote? Of zelfs een kunstwerk? Zeker als je zelf in de artistieke branche zit kan je visitekaartje een toegankelijke manier zijn om mensen alvast kennis te laten maken met jouw stijl.
Je bereikt er een ander doelpubliek mee
Het grootste verschil tussen mensen online te targetten met promotiemateriaal, en een visitekaartje afgeven, is dat je in het laatste geval ‘live’ je doelpubliek voor je hebt staan. Met een facebookadvertentie kan je afhankelijk van het geïnvesteerde budget wel honderden of duizenden mensen tegelijk bereiken. Toch blijft dit een vluchtige manier om mensen jouw boodschap mee te geven. Geef je een visitekaartje af, dan bereik je wel minder mensen in eens, maar zien mensen wel jouw gezicht, en kunnen ze rechtstreeks met je in gesprek gaan.
De mensen die ik een visitekaartje meegeef zijn ook niet noodzakelijk de mensen die ik met een online advertentie zou bereiken. Laatst gaf ik een make-up workshop, en bij het stappenplan om een natuurlijke dagmake-up te creëren (geschikt voor een werkdag), heb ik meteen een visitekaartje gestopt. Zo weten mensen meteen waar ze nog meer informatie kunnen terugvinden over een thema dat zij waarschijnlijk interessant vinden. Als je soms workshops en lezingen geeft, is het uitermate interessant om visitekaartjes uit te delen. De mensen zijn al geïnteresseerd in jouw thema, en een visitekaartje kan ervoor zorgen dat mensen ook in de toekomst weer beroep doen op jouw kennis of expertise.
Een ander moment waarop ik blog-visitekaartjes uitdeel is als ik in een zaak kom die ik vermeld heb in een artikel. Ik breng mensen dan op de hoogte dat ze vermeld zijn op de website, en geef het visitekaartje af zodat ze dit makkelijk kunnen terugvinden. De meeste mensen nemen het heel positief op dat er iemand over ze heeft geschreven (dit is in feite gratis reclame), en hebben met mijn visitekaartje meteen de juiste referentie in handen om mijn website een bezoekje te brengen.
Het laat een blijvende indruk na
Hoe vaak scroll jij voorbij gepromote berichten op sociale media? Juist. Het ene moment zie je reclame voor een kattenspeelparadijs, en het volgende moment verwonder je je alweer over hoe groot de kinderen van je achternicht geworden zijn. Fysiek promotiemateriaal, zoals een visitekaartje, blijft veel langer binnen het gezichtsveld (en dus in de aandachtspanne) van de ontvanger. Online promotiemateriaal richt zich veel meer op directe actie (bezoek nu de website van dit product), terwijl een visitekaartje ook later nog zijn nut kan hebben. Je visitekaartje die je als visagiste meegaf op een demo-avond belandt bijvoorbeeld op de make-uptafel van één van de deelnemers. Als ze op zoek gaat naar een visagiste voor haar trouw binnen een half jaar, zal ze je herinneren en nog weten te vinden.
Het komt professioneel over
Een visitekaartje bij de hand hebben, zegt zoveel als “ik neem mijn bedrijf/job/onderneming serieus, en ben op deze manier steeds voorbereid om interessante contacten te leggen.” Ook als je niet rechtstreeks een product of dienst promoot, kan je met je visitekaartje veel bereiken. Een visitekaartje is namelijk ook een manier om een gesprek op gang te houden (“oh, jij werkt aan die universiteit?”) en contacten te leggen met mensen die gemeenschappelijke interesses hebben. Een mooi visitekaartje afgeven komt ook gegarandeerd professioneler over dan je mailadres neerkrabbelen op een beduimeld blaadje.
Lees ook: Pro-tips voor het optimaal gebruiken van je visitekaartje