Deze week ben ik in Finland op congres. Als doctoraatsonderzoeker ga je geregeld naar wetenschappelijke congressen waar je je onderzoek toelicht, andere onderzoekers hoort over interessante studies, en waar je kan discussiëren met mensen uit je eigen expertiseveld.
Je komt er honderden mensen tegen, en met heel wat van hen raak je uiteindelijk aan de praat. Maar hoe onthoud je al de namen en de universiteiten waar de mensen werken? Simpel: je wisselt visitekaartjes uit.
De meerwaarde van een visitekaartje in het digitale tijdperk
Onlangs kreeg ik een cadeaubon voor visitekaartjes bij Drukzo, een online printer service. Heel handig, want ook in deze digitale tijden komen tastbare stukjes informatie erg van pas. De digitale informatiestroom is eindeloos en het is moeilijk om op te vallen. Maar wie een fysiek visitekaartje terugvindt op zijn bureau wordt meteen aan de ontmoeting met deze persoon herinnerd.
Mijn visitekaartjes
Ik heb twee soorten visitekaartjes. Ten eerste heb ik visitekaartjes voor mijn functie als onderzoeker. Deze visitekaartjes neem ik standaard mee naar internationale congressen. Ze zijn opgesteld in het Engels, en ze zijn vormgegeven volgens de standaard template van de Universiteit Antwerpen. Strak, clean, professioneel. Het ontwerp en het drukken van de kaartjes gebeurde door mijn werkgever; de Universiteit Antwerpen. Het doel is om mensen mijn naam en onderzoeksveld te laten onthouden, en om snel contactgegevens door te kunnen geven. Dit is handig voor het uitwisselen van papers, elkaar op de hoogte te houden van je onderzoek, of om eventuele samenwerkingen een kans te geven.
Daarnaast heb ik ook visitekaartjes voor mijn blog. Dit is belangrijk, want de informatie die op mijn professioneel academisch visitekaartje staat, heeft een ander doel dan de informatie op mijn blog-visitekaartje. Op mijn blogvisitekaartje wil ik mensen uitnodigen om de website te bezoeken, wil ik de mensen nieuwsgierig maken, en wil ik de mensen enthousiasmeren. Het is dan ook logisch dat hier andere informatie bijstaat. Centraal staat mijn blognaam, want ik wil dat mensen die onthouden en vervolgens nieuwsgierig zijn naar de website. Aan de achterkant staat meer informatie over mijzelf, en staan ook mijn contactgegevens. Ik heb ook gekozen om er de foto op te zetten die momenteel ook in de marge van mijn website staat. Mijn blog-visitekaartje heb ik zelf vormgegeven en laten afdrukken via de online printer website van Drukzo.
Houd het doel van je visitekaartje in het oog
Je merkt dat mijn twee visitekaartjes zowel qua doel als qua vormgeving volledig van mekaar verschillen. Het is belangrijk om na te denken wat je met je visitekaartje wilt bereiken alvorens je start met het ontwerpen. Wil je klanten werven? Wil je een product verkopen? Wil je mensen een website laten bezoeken? Wil je gewoon contactgegevens uitwisselen?
Laat je visitekaartje een karakterreflectie zijn
Leg ook het karakter van je functie of onderneming in je visitekaartje. Ben je grafisch vormgever? Beschouw je visitekaartje dan als een… visitekaartje. Je begrijpt me wel; toon meteen je vaardigheden in je visitekaartje. Ben je kunstenaar, laat je visitekaartje dan al een reflectie zijn van je stijl. De stijl van mijn blog kan je ook terugvinden in het visitekaartje. Dit hoeft niet erg moeilijk te zijn. Gebruik het logo, hetzelfde lettertype en dezelfde kleuren die je op de website gebruikt.
Ideale plaatsen om visitekaartjes te leggen
Je kan je visitekaartje geven aan een gesprekspartner, maar je kan je visitekaartjes ook ergens neerleggen. Leg die niet zomaar ergens neer. Je ideale klanten en zakenpartners zullen niet op magische wijze net die plaats bezoeken waar je ze hebt neergelegd. Belangrijk is om te bedenken waar jouw potentiële klanten en zakenpartners zich begeven. Ideaal zijn plaatsen waar mensen moeten aanschuiven of wachten.
Soms kan je de visitekaartjes vrij ergens neerleggen, maar meestal is het beter om eerst toestemming te vragen aan de eigenaar of de beheerder van de plaats. Ben je een sport- of voedingscoach? Leg je kaartjes dan neer aan de ingang van een fitness, een sportzaal, of aan de balie van een gezonde lunchplaats. Ben je een psycholoog? Vraag dan aan een huisarts in de buurt of je de kaartjes in de wachtzaal mag leggen. Ben je een kunstenaar? Denk dan aan plaatsen waar mensen op zoek gaan naar interieurinspiratie.
Bezoek je beurzen of conferenties, neem dan ook zeker je visitekaartjes mee. Je kan ze persoonlijk overhandigen, maar je kan ze ook ergens op een zichtbare plaats leggen (bijvoorbeeld op aperitieftafeltjes) waar mensen pauzeren. Zelfs als je zelf niet op de beurs staat, kan het zinvol zijn om je visitekaartjes er achter te laten. Het nadeel van beurzen en conferenties is dat mensen vaak al een informatie-overload ervaren, en je visitekaartje verloren gaat in de vele foldertjes en gesponsorde balpennen.
Zo heb je je visitekaartjes altijd bij je
Het typische aan visitekaartjes is dat je ze nooit bij je hebt als je ze kan gebruiken. Tijdens congrespresentaties heb je ze bijvoorbeeld wel bij, maar als je achteraf iets gaat eten op restaurant en je ontmoet daar een interessant persoon zal je net merken dat ze nog in je werktas zitten. Er zijn trucs om zulke situaties te vermijden.
Zorg dat je altijd drie visitekaartjes in je portefeuille hebt
Ik heb standaard drie visitekaartjes in mijn portefeuille zitten. Dit is mij al meermaals van pas gekomen. Tijdens een congres in Dublin (waar ik inspiratie kreeg voor mijn artikel over de heilige drievuldigheid der schoenenmerken) dronk ik ’s avonds met mijn collega nog een kop thee in de hotellobby. Toevallig zaten er zakenmensen naast ons die interesse hadden in ons werk. Op dat moment had ik mijn doos met visitekaartjes niet bij, maar doordat ik visitekaartjes in mijn portefeuille had zitten, kon ik toch op een professionele manier mijn contactgegevens doorgeven.
Maak een foto van je visitekaartje
De collega waarmee ik naar Dublin gegaan ben, heeft zelf ook een goede truc om altijd haar visitekaartje bij zich te hebben. Ze heeft een foto gemaakt van haar visitekaartje, waardoor ze ook altijd een digitale versie bij zich heeft. Dit is natuurlijk niet hetzelfde als een fysiek kaartje, maar het kan wel van pas komen als je snel je contactgegevens wilt doorgeven. Je stuurt gewoon die afbeelding naar je gesprekspartner.
Maak jij al optimaal gebruik van je visitekaartjes? Of heb je zelf nog een goede tip? Laat het zeker weten in een reactie.