Fox factor: jeans die jouw rondingen waardig is
Op elegantie en stijl staat geen maat. Of je nu maat 34 of 44 hebt, je zou altijd mooie kleren moeten kunnen vinden waarin je kan stralen. Zolang jij gezond bent en je goed in je vel voelt, hoef je jouw kledingmaat niet te veranderen. Serena Williams heeft bijvoorbeeld maat 42, en bewijst dat je niet mager hoeft te zijn om fit te zijn. Ook Christina Hendricks, de roodharige actrice uit Mad Men wordt beschouwd als een prachtige vrouw, en heeft bepaald geen maat 0. Het schoonheidsideaal is een maatschappelijk geconstrueerd gegeven. Waar je in de jaren ’90 best zo mager mogelijk kon zijn, stelen sterren met een fors achterwerk nu de show. En in de toekomst zal er wel weer een ander ideaalbeeld zijn intrede doen. Het is dus zinloos om jezelf een bepaalde ideaalmaat voor te houden. Jouw ideale maat is de maat waarin je jezelf goed voelt.
Als je gezegend bent met veel vrouwelijke rondingen, mag je gerust even trots zijn op je lichaam als de dames die een stuk fijner gebouwd zijn. “If you got it, flaunt it,” zong Beyoncé al. Om die mooie curves het best tot hun recht te laten komen, richtte Kim Seghers het jeanslabel ‘Fox Factor’ op. Fox Factor biedt jeans aan vanaf maat 42 tot en met maat 52. Hun motto is: “your curves are sexy. So are our jeans.” Kim vond dat het huidige aanbod voor grote maten te wensen overliet, wegens afwezig of te weinig modieus. Ik mocht haar interviewen over haar recent opgestarte jeanslabel.
Sterren als Beyoncé, Kim Kardashian en Amber Rose pronken graag met hun volumineuze derrière. Zij passen toch ook niet in maatje 36? Waarom komen kledingmerken daar zo in achter?
Kim: Om eerlijk te zijn, ik vraag me al lang af hoe Kim Kardashian überhaupt een jeans vindt die past. Zoveel ‘curvy lady’s’ hebben moeite om een mooie jeans te vinden. Maar een mooie jeans maken voor een vrouw met een grotere maat is moeilijker dan een jeans maken voor de kleinere maten. Tot maat 40 is het simpel. Je maakt een patroon, en gradeert het. Dat wil zeggen dat je voor elke maat groter een cm bijvoegt aan de benen, poep, taille,… Maar bij de grote maten is dit niet zo evident. Als je dit proces doorvoert tot maat 48 zit je met een vreselijke broek. Om een mooie broek te krijgen zou je veel tijd moeten investeren. En deze inspanning wordt niet gedaan door de mode-industrie. Het gevolg is dat de meeste fashion brands niet boven maat 42 gaan.
Een goede jeans vinden met een maatje meer is dus niet gemakkelijk…
Kim: Ik heb zeker vier maanden research gedaan voor ik met Fox Factor begon. Ik wou voorbereid in het avontuur stappen. Wat is nu het gat in de markt? Door met veel vrouwen te praten heb ik ontdekt dat een goede jeans het moeilijkst te vinden is voor vrouwen. Ik heb vriendinnen met maat 36 en zij vinden het ook heel moeilijk om een jeans te vinden die goed zit. Ze zien een mooie jeans in de winkel, passen het eens, komen er mee thuis, en wat blijkt? Ze doen die nooit aan, want uiteindelijk zit het toch niet zo goed in de praktijk. Met een maatje meer is het nog dubbel zo moeilijk! Niet alleen vind je moeilijk een jeans die goed past, vind ook maar eens een mooie jeans in de winkel.
Hoe verschillen de kleinere maten dan van de grotere maten?
Kim: In een kleine maat zijn de meeste vrouwen vrij proportioneel gebouwd. Kim Kardashian is natuurlijk een uitzondering (lacht). Maar bij de grote maten heb je grosso modo twee types vrouwen. Het eerste type heeft een heel smalle taille, maar een brede poep en billen. Zij vinden nooit een broek die goed zit. Zit die goed aan de poep, dan is die te breed in de taille, en krijg je te veel ruimte aan de rug. En past die rond de taille, dan is die niet groot genoeg aan de poep. Het tweede type heeft een bredere taille, met een gewone poep. Je moet een patroon maken die rekening houdt met die lichaamstypes.
Benoem je de jeanslijn aan de hand van deze lichaamstypes?
Kim: Oorspronkelijk wilden we de jeans niet anders noemen. We werken met de namen ‘skinny’, ‘straight’, en ‘boyfriend’, omdat dit de meest populaire jeansmodellen zijn. We hebben die modellen zo ontworpen dat ze voor beide types passen. In de toekomst zouden we wel jeans willen aanbieden waarbij we aangeven of dit nu beter bij een peer- of appeltype past. Maar voorlopig passen ze iedereen.
Wat maakt jouw jeans zo speciaal?
Kim: Ten eerste het patroon. Daar staat of valt het mee. We hebben veel onderzoek gedaan naar het ideale patroon. Ten tweede de stof. We maken gebruik van kwalitatieve Italiaanse stof. De broeken worden daar ook handgewassen. Voor een fotocampagne werkten we met vier modellen waarbij de maat varieerde van 42 tot 48. Eén model was ook kleiner dan 1,60 meter. De jeans paste voor alle vier door de stof. Die zit mooi rond de benen en sluit aan bij de buik. Dit noemen we de ‘power stretch’. Deze elementen zorgen ervoor dat dat de jeans van Fox Factor de meeste vrouwen perfect past. We deden een onderzoek bij 35 vrouwen, en concludeerden dat we een patroon hebben dat nagenoeg 95% van de dames past.
Op dit moment zijn er 6 jeansmodellen op de webshop te verkrijgen. Breiden jullie nog uit?
Kim: Momenteel werken we aan de volgende collectie. Daarin zitten acht nieuwe modellen. We hebben verder gewerkt met wat we hebben, en hebben hieraan kleine aanpassingen gedaan. We hebben nu een gewone skinny die toch wat losser is aan de kuiten, maar ook een super skinny en een cropped skinny.
De broeken op de website zijn heel trendy, inclusief scheuren. Kunnen modebewuste zakenvrouwen die graag een ‘nette’ jeans op kantoor dragen ook bij Fox Factor terecht?
Kim: Ik krijg elke dag 2 à 3 mails van vrouwen die dezelfde broek willen, maar zonder de scheuren. Ze vinden het fantastisch om de broek in het weekend te dragen, maar willen op hun werk toch graag een iets klassiekere jeans dragen. Ik snap dat natuurlijk! In eerste instantie wilde ik vooral inzetten op trendy jeans. Ik draag nu zelf maat 44, maar schommel tussen de 38 en 44. Het maakt mij zo boos dat de mode-industrie weigert een trendy jeans in een maat meer te maken. Daarmee wilde ik dus beginnen: échte mooie en trendy jeans voor vrouwen met een grote maat. Maar er is zeker evenveel nood aan een simpele jeans. Het moet niet alleen trendy zijn, maar ook goed zitten. Daarom bestaat de tweede collectie van Fox Factor uit trendy jeans zonder scheuren.
Hoe komt het idee van ‘women empowerment’ terug in jouw label?
Kim: Elke vrouw zou zich goed moeten kunnen voelen in de kleren die ze draagt. 60% van de vrouwen draagt maat 42 of meer. Wij kunnen ook trendy, sexy, of gelijk wat zijn! We zitten echt achter in de EU. In de USA is er al meer aanbod. Model Ashley Graham heeft de mindset daar veranderd. Ze is het eerste plus size model dat op de cover van Vogue staat. Maar toch blijft het ongelofelijk hoeveel kritiek er gegeven wordt op prachtige dames. “Waarom mag zij op de cover?” Of je nu een 38 of een 48 hebt, je waarde is net dezelfde. Iedereen heeft het recht om dezelfde mode te kunnen dragen.
Iedereen heeft het recht om dezelfde mode te kunnen dragen.
Tot slot, kunnen de lezers van dit interview genieten van een korting op de webshop van Fox Factor?
Kim: Als je inlogt dien je je gegevens in te voeren. Als je je bestelling dan afrekent, kan je een couponcode invoeren. Voer hier ‘FOX’ in, dan geniet je van 10% korting op je bestelling.
Bedankt voor het interview Kim!
De broeken van Fox Factor vind je op hun webshop.
Disclaimer: dit artikel is geen commerciële samenwerking met bovenstaand merk. Ik schreef dit op eigen initiatief, en dit reflecteert louter mijn persoonlijke smaak.
Wat leuk dat je Kim hebt geïnterviewd over haar nieuwe lijn. Ik vraag mij zelf ook altijd af hoe K.Kardashian aan broeken komt die haar zo goed passen. Hoewel zij natuurlijk wel genoeg geld heeft om kleding op maat te laten maken..
Het interview was ook heel leuk om doen. Je hoort echt dat ze gepassioneerd is door haar jeanslabel. En inderdaad, ik denk ook dat Kim Kardashian haar jeans speciaal laat maken.