Een facebook advertentie maken: een doeltreffende strategie?
Wie met een facebookpagina veel mensen naar zijn website wil lokken, of naamsbekendheid wil verwerven, is gebaat met een facebookpagina met een substantieel aantal volgers. Alleen komen ze niet vanzelf. Wie een succesvolle facebookpagina wilt, zal veel en gevarieerd moeten posten. Of je kunt je facebookpagina met een advertentie boosten. Ik testte het uit, en deel in deze blogpost mijn bevindingen.
Waarom een facebookpagina?
Als bedrijf, schrijver, of ondernemer kan je tegenwoordig bijna niet meer zonder facebookpagina. Het is de ideale plaats om je werk in de schrijnwerpers te plaatsen, en contact te zoeken met je klanten of volgers. Wie een goede facebookpagina heeft, kan potentiële klanten of volgers naar een website of winkel leiden. Alleen heb je hier wel een solide fanbase voor nodig. Met 50 likes kom je er niet. Je kan dan wel je vrienden uitnodigen om je pagina te liken, maar de bedoeling is toch om op termijn een veel breder publiek te bereiken.
Is een facebook advertentie hetzelfde als volgers kopen?
Wie denkt aan een facebookcampagne denkt misschien aan het kopen van likes. Dit is echter niet hetzelfde! Het is niet de bedoeling dat ineens 1000 Indiërs je pagina liken, om er vervolgens nooit naar om te kijken. Neen, je hebt echte volgers nodig, die je berichten bekijken of liken. Facebook kijkt namelijk ook naar hoe relevant een bericht is, om te bepalen of dit bericht in de tijdlijn van mensen wordt weergegeven. En die relevantie wordt bepaald door de proportie likes en reacties. Je hebt dus echt mensen nodig die geïnteresseerd zijn in jouw boodschap of product.
Die echte mensen kan je bereiken via een facebookpromotie. Nadat je een doelgroep hebt gedefinieerd, toont facebook jouw pagina in het facebookoverzicht van deze mensen. Geïnteresseerden krijgen meteen de kans om via een knop je pagina te liken. Je bent dus zeker dat deze mensen zelf hebben gekozen om jouw pagina leuk te vinden, wat de kans vergroot dat ze ook effectief interageren met je pagina in de vorm van reacties of likes op berichten.
Hoe maak je een facebookadvertentie voor je pagina?
Bij ‘Vind-ik-leuks’ (vind je onder ‘Statistieken’ van je facebookpagina) kan je de knop ‘Pagina promoten’ vinden. Vervolgens dien je na te denken over je doelpubliek. Facebook laat toe om heel specifiek je doelgroep te bepalen. Woonplaats, geslacht, leeftijd, interesses,… Noem het op, en je kan erop selecteren. Hoe beter je deze doelgroep selecteert, hoe relevanter de promotie zal zijn voor de mensen die hem te zien krijgen, en hoe meer kans dat je promotie veel nieuwe likes oplevert.
De promotie voor de facebookpagina van Work in Heels
Mijn eigen facebookpagina bestaat nog niet zo lang, en kon best wat extra likes gebruiken. Een deel van de mensen die mijn pagina liken zijn ook mijn facebookvriend, en al groeit het aantal gestaag, een extra boost kan geen kwaad. Ik wil namelijk veel meer mensen bereiken dan de mensen die in mijn persoonlijk netwerk zitten.
Ik besloot om voor een klein bedrag een promotie aan te kopen. Verhoudingsgewijs zou het beter zijn om meteen voor een hoger bedrag te gaan, omdat je dan meer waar voor je geld krijgt. Maar goed, ik wou het eerst proberen met €7. Ik stelde mijn doelpubliek in (Vlaamse en Nederlandse vrouwen tussen de 21 en 35 jaar), en koos om mijn pagina voor één dag te promoten. Natuurlijk zijn ook mensen buiten deze doelgroep erg welkom op Work in Heels, maar mijn statistieken op facebook tonen aan dat deze doelgroep vooral geïnteresseerd is in mijn pagina.
Voordat je promotie ingaat toont facebook het aantal verwachte nieuwe likes. Voor mijn bedrag en looptijd beloofde facebook mij 10 tot 29 nieuwe likes.
Is een facebook advertentie kopen een doeltreffende strategie?
Ik antwoord hierop volmondig “ja!”. Die €7 leverde meer nieuwe likes op dan facebook had voorspeld. In totaal kreeg ik in die ene dag 69 nieuwe likes op mijn pagina, wat meer dan het dubbele is dan ik gehoopt had.
Dit experiment is dus goed uitgedraaid. Uit deze ervaring kan ik concluderen dat een facebook advertentie absoluut de moeite waard is. Idealiter zou je dit meteen voor een hoger bedrag moeten doen, waardoor je nog meer waar voor je geld krijgt. Ik zou het anderen dus ook aanraden, mits je je doelgroep goed definieert. Ik kan me inbeelden dat mijn advertentie minder succesvol geweest zou zijn, moest ik geen specifieke doelgroep geselecteerd hebben.
Heb jij ooit al een facebook advertentie gemaakt? En was die toen succesvol? Laat het zeker weten in een reactie!
Bron afbeelding: Pixabay
Wat interessant dat je dit het gedaan en een super goed resultaat ook. Ik ben wel benieuwd of je deze groei ook terug ziet in je statistieken van je blog.
Moeilijk te zeggen… Ik heb net de indruk dat mensen in de zomer iets minder vaak blogs bezoeken. Ik zou dit experiment eigenlijk nog eens willen herhalen na de zomervakantie.
Oh wow, wat een resultaat! Dat had ik niet verwacht eigenlijk! Een goede tip die ik ooit eens kreeg is dat je bij losse posts ook eens op de likes moet klikken. Vaak zitten daar ook likes van vrienden van vrienden tussen, die je pagina nog niet liken (maar dus wel die enkele post). Die kun je dan met 1 klik heel makkelijk uitnodigen, en omdat ze al een losse post hebben geliked is die drempel lager. Dat doe ik nu af en toe en werkt ook best goed!
Ja, da’s een goede tip van die losse likes! Ik nodig die mensen ook uit, maar weet eigenlijk niet of ze dan ook effectief de pagina liken… Maar het is het proberen waard! 🙂